Structura comitetelor ISO

Scris de Advisor pe January 17th, 2011 in Articole

ISO elaboreaza standarde internationale (si alte documente similare cu standardele) prin intermediul structurii sale de comitete. Intreaga activitate tehnica cade in responsabilitatea comitetelor tehnice. Noile comitete tehnice trebuie sa agreeze la titulatura si la definirea activitatii proprii la cel mai scurt timp dupa creare.

Titulatura si natura activitatii noului comitet tehnic trebuie prezentate Bordului de Management Tehnic (TMB) in vederea aprobarii.

Spre exemplu ISO/TC 36 – Cinematografie are urmatoarea natura a activitatii:

Standardizarea definitiilor, dimensiunilor, metodelor de masurare si testare a caracteristicilor de performanta legate de materialele si aparatura utilizata in cinematografia muta si cu sunet, a aparaturii pentru inregistrarea si reproducerea sunetului, a instalarii si a caracteristicilor echipamentelor de proiectie si reproducere a sunetului, a activitatilor de laborator si a standardelor legate de sunet si imagine folosite in televiziune.

Cateva comitete tehnice au mai multi membri si un vast program de activitati. In vederea eficientazarii activitatii proprii acestea pun bazele unor subcomitete ai caror membri se concentreaza asupra unor arii specifice de interes si gestioneaza portiunea corespunzatoare programului specific comitetului.

Tipologia activitatii subcomitetului trebuie sa fie subordonata si inclusa in activitatea de baza a comitetului tehnic (TC).

Din 1999 toate comitetele tehnice ISO trebuie sa dezvolte planuri de afaceri detaliate in vederea asigurarii faptului ca activitatea proprie este in completa concordanta cu cerintele pietei.

In acest context cuvantul „piata” este folosit sub forma unui termen generic pentru acoperirea tuturor partilor implicate si a tuturor organizatiilor legate de un anumit subiect.

Includem aici producatorii, furnizaorii de servicii, consumatorii, guvernele si asociatiile reprezentand grupurile social-economice care au un interes direct intr-un anumit sector reglementat de un program ISO specific.

Planurile de afaceri, care acopera si activitatile subcomitetelor, analizeaza conditiile si tendintele in sectorul de piata acoperit de comitetul tehnic si fac legatura intre programele de lucru si cerintele sectorului analizat.

Prin intermediul acestei activitati sunt generate proritati clare cu privire la tipul de standarde necesare si momentul in care acestea trebuie elaborate, specificandu-se si necesarul de resurse in vederea realizarii proiectului si ducerii acestuia prin toate etapele de dezvltare.

Un obiectiv fundamental al planurilor de afaceri se refera la demonstrarea beneficiilor specifice aduse de activitatea fiecarui comitet tehnic.

Aceste beneficii pot fi economice (reducerea costurilor, timp mai scurt pentru intrarea pe piata, accesul facil la piata, preturi scazute de vanzare), sociale (siguranta imbunatatita la locul de munca) sau societale (reducerea poluarii ambientale, o mai mica risipa a resurselor limitate).

Prin intermediul planurilor de afaceri este posibila obtinerea unei viziuni strategice asupra cerintelor pietei inaintea intrarii in detaliile pregatirii standardelor individuale.

Planurile de afaceri reprezinta informatii publice si toate partile interesate au acces la ele ( www.iso.org).