Protectia consumatorilor in era digitala

Scris de Advisor pe October 19th, 2008 in Stiri

Consumatori: Comisia Europeana stabilește 5 priorități de acțiune pentru politica de protecție a consumatorilor în era digitală

În cadrul unui discurs ținut pe 20 iunie 2008 la Londra, Meglena Kuneva, Comisarul european pentru protecția consumatorilor, a prezentat cinci domenii prioritare de acțiune pentru politica de protecție a consumatorilor în era digitală. Printre acestea se numără: un set unic și simplu de măsuri legislative privind contractele încheiate cu consumatorii, necesitatea de a reexamina restricțiile impuse de furnizori asupra distribuției prin internet, o evaluare critică a utilizării modelelor comerciale pe baza discriminării geografice online, combaterea „noii generații” de practici comerciale neloiale care își fac apariția online; precum și soluționarea aspectelor sensibile legate de protecția vieții private, în special condițiile în care consumatorii își dau consimțământul în deplină cunoștință de cauză în ceea ce privește utilizarea datelor lor personale. Obiectivul general îl constituie deschiderea pieței interne prin intermediul comerțului electronic, în scopul de a oferi consumatorilor avantajele sale maxime.

Comisarul Kuneva a declarat: „piața unică a vânzării cu amănuntul pentru consumatori se va desfășura online. Internetul prezintă o enormă oportunitate pentru consumatori: extinde dimensiunea pieței în cadrul căreia aceștia își efectuează tranzacțiile și permite accesul consumatorilor la un număr mai mare de furnizori și la mai multe posibilități de alegere. Internetul face posibilă comparația între furnizori de produse și prețuri la un nivel fără precedent. Trebuie să ne asigurăm că adoptarea platformei internet nu va fi încetinită în mod inutil prin incapacitatea noastră de a înlătura bariere importante de reglementare, de a menține o piață lipsită de înșelăciuni și practici neloiale care evoluează rapid și de a aborda problemele-cheie care îi afectează pe consumatori legate de protecția vieții private și de încredere.”

Cele 5 măsuri prioritare
1. Un set unic și simplu de măsuri legislative privind contractele încheiate cu consumatorii

„În această toamnă, Comisia va prezenta propuneri pentru o lege-cadru unică privind protecția consumatorului destinată pieței interne europene. În prezent, dispunem de o adevărată junglă de măsuri legislative complexe, care au evoluat în mod independent în cursul ultimilor 20 de ani. Rezultatul în practică este un labirint de drepturi și practici diferite, de la perioade de gândire pentru returnarea produselor până la garanții care sunt nu numai neclare pentru consumatori, ci și derutante pentru întreprinderi în general.”

2. Necesitatea de reexaminare a restricțiilor pe internet în cadrul revizuirii regulamentului privind restricțiile verticale în conformitate cu legislația UE în domeniul concurenței

„Trebuie să reflectăm asupra pertinenței restricțiilor impuse de furnizori pentru distribuția prin internet. Sunt de părere că revizuirea, în următorii ani, a reglementărilor privind restricțiile verticale în conformitate cu legislația UE în domeniul concurenței reprezintă ocazia ideală de a reexamina pertinența acestor restricții pe internet. Doresc să semnalez cu această ocazie că, în calitate de Comisar pentru protecția consumatorilor, voi juca un rol activ în dezbaterile Comisiei privind modul în care opțiunile consumatorilor pot fi reconciliate cu alte imperative ale comerțului online.”

3. Necesitatea de a examina critic legitimitatea restricțiilor geografice artificiale care împiedică consumatorii să depășească granițele naționale

„Este deosebit de important ca acceptabilitatea modelelor comerciale bazate pe discriminare geografică să fie contestată de consumatori. În lumea în care trăim, nu suntem obligați să ne facem cumpărăturile în supermarketuri și magazine din aria codului nostru poștal. Nu suntem constrânși să cumpărăm în interiorul propriilor noastre localităţi. Nu ar trebui să fim obligați, de asemenea, să facem cumpărături în interiorul frontierelor noastre naționale. Și totuși, nu putem cumpăra calculatoare, bilete de tren sau console de jocuri din orice țară din UE. Suntem constrânși să le cumpărăm din țara noastră. Vreau să precizez că, pe piața unică europeană nu-și au locul restricțiile geografice artificiale care îi rețin pe consumatori în interiorul granițelor naționale. Suntem în proces de realizare a unui studiu privind comerțul electronic, care sperăm că va marca lansarea dezbaterii.”

4. Eliminarea noii generații de practici comerciale neloiale care apar cu rapiditate online

„Comisia Europeană va publica anul acesta un Ghid al Utilizatorului Digital pentru a clarifica modul în care drepturile consumatorilor se aplică în spațiul digital. Adevărata provocare vine odată cu manifestarea noilor practici împotriva cărora legislația trebuie să mai fie încă testată, cum ar fi de exemplu, utilizarea răspândită a căsuțelor deja bifate, publicitatea virală și ambiguitatea comunicării comerciale și necomerciale. Intenționez să redactez orientări interpretative detaliate pentru a indica în ce mod normele actuale ale UE privind practicile comerciale neloiale ar trebui să se aplice online și în lumea digitală.”

5. GaranÈ›ia că aspectele importante ale vieÈ›ii private – colectarea datelor È™i crearea de profiluri de utilizatori pe baza datelor personale – nu vor prejudicia încrederea în spaÈ›iul digital

„Doresc să asigur faptul că, în cadrul dezbaterilor aprinse în domeniul protecției vieții private, vocea consumatorilor se face auzită cu claritate. Doresc să ne intensificăm eforturile pentru a dezvolta principii de bază în domeniul protecției vieții private în interesul consumatorilor, care să se repercuteze asupra tuturor sectoarelor și tehnologiilor, garantând o abordare mai coerentă a condițiilor în ceea ce privește urmărirea și analizarea datelor consumatorilor. Îi voi invita pe colegii mei comisari să mi se alăture în acest proces, pentru a elabora un cadru coerent al aspectelor legate de colectarea și analizarea datelor care să fie aplicabil tuturor platformelor.

Am convingerea că acordarea consimțământului în deplină cunoștință de cauză reprezintă problema centrală în materie de protecție a vieții private pe care politica de protecție a consumatorilor trebuie s-o abordeze în continuare.

Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor a afirmat că legislația noastră actuală solicită consimțământul explicit de fiecare dată când sunt colectate date cu caracter personal. Realitatea de pe internet se îndepărtează însă mult de aceste principii. Dar dacă trebuie să solicităm consimțământul, sub ce formă ar trebui acordat acest consimțământ? În prezent, multe site-uri internet oferă posibilitatea de a activa o funcție pentru «servicii îmbunătățite». Reprezintă acesta un consimțământ în deplină cunoștință de cauză? Câte persoane știu de fapt că acest click reprezintă un consimțământ dat pentru urmărirea comportamentului lor, o autorizare pentru stocarea și utilizarea ulterioară a datelor în scopuri comerciale?
sursa: http://europa.eu/

Tags: , , , ,