Procesul de aprovizionare, conform standardului ISO 9001

Scris de Advisor pe May 29th, 2014 in Articole

Ghid de implementare ISO 9001: Realizarea produsului – Aprovizionarea – Procesul de aprovizionare

Procesul de aprovizionare – Sinteza ideilor principale

ISO 9001

Organizatia trebuie sa se asigure ca materialele, componentele si serviciile achizitionate de la furnizori satisfac cerintele clientilor referitoare la produsele proprii, verificarea fiind facuta intr-o masura proportionala cu impactul pe care componenta sau serviciul achizitionat il are asupra produsului finit. Furnizorii trebuie sa fie calificati si capabili de furnizarea componentelor/serviciilor necesare pentru a satisface cerintele organizationale si cele legate de produs. Organizatia va detine criterii pentru selectarea furnizorilor si se va implica in verificarea competentei si capacitatilor acestora. Rezultatele activitatilor de verificare trebuie sa fie inregistrate. In urma activitatilor de verificare se vor lua actiuni corespunzatoare.

ISO 9004

Se recomanda stabilirea de “legaturi electronice” cu furnizorii pentru a se asigura comunicarea cerintelor si participarea furnizorilor in elaborarea specificatiilor pentru componente si servicii. Se incurajeaza luarea in considerare a 15 tipuri de activitati in cadrul procesului de aprovizionare. Se prezinta 10 elemente de intrare pe care organizatia le poate utiliza in gestionarea calitatii furnizorilor si se recomanda organizatiei sa-si sprijine furnizorii in dezvoltarea acestora.

ISO 9000

In sectiunea 3.3.6 se face observatia ca intre furnizori se includ si ofertantii de servicii si informatii.

Cerinte de documentare

• Rezultatele actiunilor de verificare a furnizorilor si masurile luate in urma acestora trebuie sa fie tratate ca inregistrari de calitate.

Intrebari utile pentru auditul intern

• Au fost definite criterii pentru selectarea si evaluarea periodica a furnizorilor ?
• Exista un proces pentru selectarea si evaluarea furnizorilor ?
• Rezultatele evaluarii sunt documentate si pastrate sub forma de inregistrari de calitate ?
• Actiunile ulterioare sunt documentate ?

Rezumatul activitatilor manageriale legate de procesul de aprovizionare

• Managementul ar trebui sa ia in considerare comunicarea electronica a cerintelor catre furnizori.
• Organizatia ar trebui sa ia in considerare implicarea furnizorilor in procesul de aprovizionare pentru a ajuta la derularea inventarului de control.

Rezumatul actiunilor legate de procesul de aprovizionare

1. Stabilirea de criterii pentru evaluarea, selectia si reevaluarea furnizorilor.
2. Pastrarea de inregistrari ale evaluarilor furnizorilor si a actiunilor ulterioare acestor evalueri.
3. Asigurarea ca produsele achizitionate sunt conforme cu cerintele specificate (gradul de control asupra furnizorului trebuie sa fie proportional cu efectul acestuia asupra propriului produs sau proces).