Masuri UE pentru protectia consumatorilor
Scris de Advisor pe October 19th, 2008 in Stiri
Protecția consumatorilor: Măsuri energice luate de UE împotriva înșelăciunilor cu tonuri de apel
Comisarul UE pentru protecția consumatorilor, Meglena Kuneva, a anunțat pe 17/07/2008 rezultatele unei investigații desfășurate pe întreg teritoriul UE asupra site-urilor internet care oferă servicii pentru telefoane mobile, de tipul tonurilor de apel și fondurilor de ecran. Ancheta, care a avut ca obiect peste 500 de site-uri internet din cele 27 de state membre, Norvegia și Islanda, a constatat că 80% dintre site-urile verificate trebuie să fie investigate în continuare sub suspiciunea de încălcare a normelor UE de protecție a consumatorilor. Multe dintre site-uri au ca public țintă copiii și tinerii. Printre problemele constatate se numără: informații neclare cu privire la prețuri atunci când acestea sunt incomplete, taxele nu sunt incluse sau clienții nu știu că fac un abonament. Un mare număr de site-uri nu oferă unele dintre informațiile necesare de contactare a comerciantului. Alte probleme sunt legate de informația înșelătoare sub forma unor elemente cheie ascunse în texte scrise cu fonturi foarte mici sau greu de găsit pe site-ul internet sau de folosirea cuvântului „gratis†pentru a-i atrage pe clienți în contracte pe termen lung. Gravitatea încălcării normelor variază. Europenii dețin peste 495 milioane de telefoane mobile. Se estimează că numai tonurile de apel au însemnat în 2007 29% din întreaga piață europeană a „conținutului pentru telefoane mobile†(cu aproximativ 10% mai mult decât în 2006). Se estimează că valoarea vânzărilor de tonuri de apel în Europa în 2007 se ridică la 691 milioane euro. Șapte țări (Norvegia, Finlanda, Suedia, Letonia, Islanda, România, Grecia) publică numele site-urilor internet la care s-au constatat nereguli (MEMO/08/516).
„Această acÈ›iune la nivel european este răspunsul direct la sute de plângeri primite de către autoritățile naÈ›ionale din partea consumatorilor. Mult prea mulÈ›i oameni cad victime surprizelor costisitoare constituite de costurile suplimentare misterioase, taxele È™i abonamentele la tonuri de apel despre care află pentru prima data numai atunci când își văd factura pentru telefonul mobil. Se vor întreprinde acÈ›iuni la nivel european pentru găsirea tuturor acestor comercianÈ›i. Dar trebuie să transmitem un mesaj clar în special adolescenÈ›ilor È™i copiilor – fiÈ›i atenÈ›i! Totul e în literele mici! Sunt mulÈ›i comercianÈ›i cu bună reputaÈ›ie pe această piață, dar pentru a cumpăra aceste servicii în siguranță verificaÈ›i de fiecare dată condiÈ›iile înscrise în format mic È™i asiguraÈ›i-vă că nu vă angajaÈ›i la mai mult decât vă doriÈ›i de fapt.â€
Verificarea minuțioasă
„Verificarea minuțioasă†este un nou tip de investigație și acțiune de aplicare a legii la nivel UE. Statele membre execută verificări simultane, coordonate, ale site-urilor internet pentru a constata eventuale încălcări ale legislației de protecție a consumatorilor într-un anumit sector. Operatorii la care s-au constatat potențiale nereguli sunt contactați și li se cere să își clarifice poziția și/sau să ia măsuri de remediere a situației.
Verificarea minuțioasă a serviciilor de telefonie mobilă a avut loc între 2 și 6 iunie. Autoritățile responsabile pentru aplicarea normelor de protecție a consumatorilor din întreaga Europă au verificat site-urile de servicii pentru telefonia mobilă pentru a detecta eventuale încălcări ale legislației UE de protecție a consumatorilor – Directiva practicilor comerciale neloiale (2005/29/CE); Directiva privind vânzarea la distanță (1997/7/CE), Directiva privind comerțul electronic (2000/31/CE).
Rezultatele
Verificarea minuțioasă s-a concentrat pe trei tipuri de practici din sectorul serviciilor pentru telefonia mobilă care aduc atingere drepturilor consumatorilor (informații neclare cu privire la prețul ofertei, informații neclare cu privire la comerciant, reclamă înșelătoare).
* 80% dintre site-urile verificate fac obiectul unor investigații suplimentare. Numărul total al site-urilor verificate este de 558, iar numărul total al site-urilor pentru care este necesară continuarea investigațiilor este 466. Numărul de cazuri în care ar putea fi necesară cooperarea transfrontalieră între diferite autorități naționale, cazuri CPC (Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor), este 76. A se vedea (MEMO/08/516) pentru defalcarea pe țări.
* 50% dintre site-urile verificate aveau ca public țintă copiii (279 site-uri din 588). Aceste site-uri foloseau personaje de desene animate pentru copii, personaje de televiziune foarte cunoscute sau cereau consimțământ parental. Același nivel ridicat de nereguli (80%) s-a înregistrat și în cazul acestor site-uri.
* Numeroase site-uri prezentau nereguli multiple. Cifrele sunt următoarele (a se vedea MEMO/08/516 pentru detalii):
* Aproape 50% dintre toate site-urile verificate prezentau nereguli legate de informația cu privire la prețul ofertei (268 de site-uri din 558). Pe multe dintre site-uri, prețurile, precum și taxele și onorariile asociate nu sunt indicate cu claritate sau nu se face deloc referire la ele – decât în momentul în care consumatorul primește factura odată cu nota de plată a serviciilor telefonice. Prețurile nu includ toate taxele, în cazul unui abonament, cuvântul „abonament†nu este menționat cu claritate sau nu este clară perioada de abonare.
* Pe mai bine de 70% dintre site-urile internet verificate lipsea o parte din informația necesară pentru contactarea comerciantului – numele comerciantului, adresa geografică sau detaliile de contact nu erau complete (399 site-uri din 558). Aceasta contravine legislației UE – Directiva privind comerțul electronic 2000/31/CE cere să fie afișate detaliile furnizorului de servicii, inclusiv adresa de e-mail.
* Peste 60% dintre site-urile verificate prezentau informaÈ›iile într-o modalitate înÈ™elătoare (344 din 558). InformaÈ›iile de pe contract sunt disponibile pe site, dar sunt ascunse în texte scrise cu caractere mici sau sunt greu de găsit. Se prezintă bunuri È™i servicii drept „gratuiteâ€, dar consumatorul este înÈ™elat È™i află mai târziu că există taxe sau că bunurile È™i serviciile respective sunt oferite ca parte a unui contract.
Care sunt următorii pași?
Societățile comerciale vor fi contactate de către autoritățile naționale și li se va cere să clarifice sau să corecteze problemele identificate. Dacă această cerere nu este dusă la îndeplinire, urmarea poate fi o acțiune legală care să ducă mai departe la amenzi sau la închiderea site-urilor respective. Pentru cazurile transfrontaliere, autoritățile naționale lucrează cu colegii din alte autorități UE. Autoritățile sunt chemate să raporteze cu privire la progresele înregistrate în prima jumătate a lui 2009.
sursa: http://europa.eu/
Tags: comert electronic, e-business, protectia consumatorului, ue