Controlul inregistrarilor in ISO 9001:2008
Scris de Advisor pe May 15th, 2018 in Standarde
In ce constau cerintele ISO 9001:2008 ?
Exista doua tipuri de cerinte in acesta sectiune. In primul rand este necesar ca sistemul de management al calitatii din cadrul organizatiei sa ia in consideratie identificarea inregistrarilor necesare pentru a furniza dovezi cu privire la operarea eficienta a sistemului de management al calitatii. De asemenea, este necesara o dovada cu privire la conformitatea fata de cerinte.
De asemenea, anumite prevederi solicita inregistrari specifice (cum ar fi cele prevazute in sectiunile 5.6.1,6.2.2,7.2.2,7.3.2,7.3.4-7.3.7,7.4.1,7.5.3,7.5.4,7.6a,7.6c,8.2.2,8.2.4,8.3,8.5.2e,8.5.3d). Exista si alte prevederi ale standardului unde se solicita ca organziatia sa defineasca inregistrarile necesare pentru a asigura un sistem eficient (a se vedea sectiunile 4.2.4,5.5.2,7.1d,7.5.2d,8.2.2).
In plus fata de cerintele legate de realizarea inregistrarilor, in sectiunea 4.2.4 se specifica cerintele legate de pastrarea si accesul la ele. Sistemul de management al calitatii trebuie sa furnizeze mijloace pentru stocarea, protejarea, inregistrarea timpului de acces si accesul la inregistrari. Controlul inregistrarilor reprezinta una din cele sase proceduri pentru care este necesara o procedura documentata.
De ce trebuie indeplinite cerintele ISO 9001:2008?
• Pentru a furniza dovezi cu privire la faptul ca produsele se conformeaza cerintelor specificate
• Pentru a furniza dovezi cu privire la faptul ca procesele sunt operationale conform cerintelor
• Pentru a furniza dovezi cu privire la existenta unui sistem eficient si eficace al managemementului calitatii
• Pentru a realiza disciplina in cadrul sistemului in vederea asigurarii conformitatii
• Pentru a furniza date istorice in vederea analizarii problemelor legate de produs sau de sistem
• Pentru a furniza mijloace de a colecta date de analizat in vederea imbunatatirii serviciilor prestate, a proceselor si a eficientei de ansamblu a sistemului de management al calitatii
Sfaturi practice pentru implementare ISO 9001:2008
• Definiti tipurile de inregistrari necesare pentru sistemul de management al calitatii
• Elaborati un tabel cu tipurile de inregistrari alaturi de mijloacele de control specifice (localizare, tipul de protectie necesara la stocare, accesul etc)
• Proiectati formularele de inregistrari si procedurile de acces pentru a putea analiza, accesa si compila rapid datele inregistrate
Intrebari utile pentru autocontrol ISO 9001:2008
• Exista o procedura documentata pentru controlul inregistrarilor?
• Inregistrarile organizatiei au fost identificate?
• A fost determita timpul si modalitatile de acces pentru fiecare inregistrare?
• Inregistrarile sunt folosite conform procedurilor documentate ale organizatiei?
• Cerintele de stocare si accesare au fost determinate si implementate?
• Au fost determinate cerinte de protejare pentru inregistrari si s-a realizat implementarea acestora?