Consultanta ISO 9001 – sectiunea Reprezentantul managementului

Scris de Advisor pe December 10th, 2013 in Articole

In cadrul sectiunii 5.5.2 a standardului ISO 9001 pentru managementul calitatii se prevede cerinta ca o anumita persoana sa preia rolul de reprezentant al managementului. Acesta poate fi (si de cele mai multe ori este) chiar persoana care implementeaza sistemul de management al calitatii (implementare ISO 9001).

Cu toate acestea este important sa observam ca implementarea sistemului de calitate reprezinta o sarcina finita, pe cand rolul de reprezentant al managementului consta intr-o responsabilitate permanenta cu privire la asigurarea faptului ca sistemul de management al calitatii functioneaza normal si aduce rezultate.

Este recomandat ca un membru al echipei de management (de cele mai multe ori managerul de calitate) sa fie numit pentru aceasta activitate specifica, avand, pe langa sarcinile obisnuite pe care le desfasoara in mod curent in cadrul organizatiei, si responsabilitatea si autoritatea sa:

• se asigure ca procesele necesare sunt create, implementate, desfasurate si imbunatatite (subliniem inca o data necesitatea ca sistemul de management al calitatii sa fie imbunatatit permanent).
• raporteze catre conducerea superioara cu privire la performanta sistemului de management al calitatii ( acest lucru presupune organizarea si derularea de sedinte cu privire la revizuirea managementului).
• raporteze conducerii superioare orice nevoie de imbunatatire (aceste imbunatatiri reprezinta rezultatul actiunilor corective/preventive).
• sa asigure permanent aducerea la cunostinta a cerintelor clientilor organizatiei ( rezultatul acestor actiuni se materializeaza in cresterea gradului de satisfactie al consumatorilor cu privire la produsele realizate si serviciile prestate de organizatie).

Responsabilitatea reprezentantului managementului poate include calitatea de persoana de legatura cu partenerii externi cu privire la problematica sistemului de management al calitatii.

Pentru a fi eficient si performant, reprezentantul managementului trebuie sa inteleaga in profunzime principiile fundamentale ale calitatii si instrumentele calitatii (in prima faza a procesului, acesta poate apela la o firma de consultanta ISO 9001), pentru a pastra in parametri optimi si a imbunatati sistemul de management al calitatii.