Cerintele legate de instruire din cadrul standardului ISO 9001

Scris de Advisor pe May 29th, 2013 in Articole

Ca si in cazul celorlalte aspecte abordate de ISO 9001, cerintele legate de instruire au fost proiectate pentru a imbunatati calitatea organizatiei. In cadrul standardului ISO 9001 exista solicitarea legata de instruirea personalului pentru a inmagazina cunostintele si a deprinde abilitatile necesare pentru a-si desfasura sarcinile intr-un mod calitativ. Este important sa se verifice si daca instruirea oferita s-a dovedit a fi eficienta.

Mai jos prezentam rezumativ cerintele de instruire conform sectiunii 6.2.2 (Competenta) din cadrul standardului ISO 9001.

• Definiti cunostintele si abilitatile necesare pentru ca fiecare angajat sa-si desfasoare eficient activitatea.
• Oferiti servicii de instruire si alte activitati de invatare pentru a dezvolta cunostintele si abilitatile necesare.
• Stabiliti o metoda de a demonstra daca pregatirea profesionala a fost eficienta.
• Asigurati-va de faptul ca fiecare angajat este constient de modul in care activitatea personala contribuie la obiectivele de calitate. Angajatii trebuie sa inteleaga relevanta si importanta rolului lor in cadrul organizatiei.
• Patrati inregistrari ale procesului de instruire precum si documente cu privire la educatia, abilitatile si experienta angajatilor.

Odata ce o organizatie stabileste modalitatea de a organiza un program de instruire pentru a indeplini aceste cerinte, trebuie gasita o metoda de a tine evidenta programelor de pregatire profesionala, activitatilor de evaluare si a tipului de cunostinte acumulate pentru fiecare angajat.

Indiferent de marimea organizatiei, aceste cereri administrative implica un consum mare de timp, fiind in acelasi timp si dificil de realizat. Cu toate acestea, in cadrul auditului de certificare informatiile de acest tip trebuie sa fie disponibile imediat la cerere.

Daca aveti nevoie de sfaturi practice si de un ghid referitor la aceste aspecte apelati cu incredere la standardului ISO 10015 – Managementul calitatii – Linii orientative pentru activitatile de instruire.

Familia de standarde ISO 9000 (inclusiv seria ISO 10000) pune accentul pe importanta managementului resurselor umane si pe nevoia de pregatire profesionala corespunzatoare.

In cadrul lor se recunoaste ca majoritatea consumatorilor respecta si pretuiesc angajamentul unei organizatii pentru propriile resurse umane precum si abilitatea de a demonstra strategia utlizata pentru a imbunatati competenta personalului.

Personalul din cadrul tuturor nivelurilor ierarhice ar trebui sa fie pregatit pentru a indeplini angajamentul organizatiei de a furniza produse cu o anumita calitate in cadrul unei piete aflata in schimbare permanenta, unde cerintele si asteptarile consumatorilor sunt in continua crestere.

Standardul international ISO 10015 se constituie intr-un adevarat ghid, pentru a ajuta organizatiile si personalul lor la abordarea unor aspecte legate de pregatirea profesionala. Poate fi utilizat ori de cate ori aveti nevoie de indrumari pentru a interpreta diverse referinte catre educatie si instruire din cadrul familiei de standarde ISO 9000.