Ce este ISO 9001 / 2015 ?

Scris de Advisor pe November 11th, 2015 in Standarde

ISO 9001:2008 cunoscut de toata lumea si mai recent ISO 9001:2015 face parte din familia de standarde ISO 9000, fiind un document in care se prezinta cerintele pe care o organizatie trebuie sa le indeplineasca in vederea obtinerii certificarii ISO 9001.

ISO 9001 este un sistem de management al calitatii, recunoscut la nivel international.

Standardul ISO 9001 nu garanteaza si nu defineste nivelul calitativ al unui bun sau al unui serviciu. In schimb standardul ajuta organizatiile in atingerea obiectivelor de calitate, potentand eficienta generala si sustinand imbunatatirea continua a proceselor interne din cadrul companiilor.

Concret, aportul standardului pentru o companie care produce in majoritatea cazurilor produse de calitate ridicata se materializeaza in sprijinirea acesteia pentru a produce bunuri de calitate superioara in toate cazurile. In esenta standardul consta in prezentarea unor de bune practici de afaceri, verificate in ceea ce priveste eficienta lor la nivel mondial, de catre experti din diverse domenii de interes, cu expertize pluridisciplinare.

Folosirea termenului “certificata ISO 9000” pentru o organizatie este incorecta avand in vedere ca standardul ISO 9000 nu stipuleaza cerinte care pot fi sau nu indeplinite pentru a obtine certificarea iso 9001.

Termenul corect de folosit pentru a arata faptul ca o organizatie a indeplinit cerintele prevazute in standardul ISO 9001 este “certificata ISO 9001”. Certificarea ISO 9001 presupune implementarea unui sistem de management al calitatii.

In anul 2008 vechea versiune a standardului, ISO 9001:2000, care nu mai este folosita in prezent, a fost inlocuita de ultima versiune, ISO 9001:2008, pana de curand versiunea general valabila pentru toate firmele; in 2015, versiunea ISO 9001 a fost actualizata, astfel versiunea ISO 9001:2015 este ultima versiune a standardului pentru managementul calitatii, iar firmele certificare conform ISO 9001/2008 vor avea 3 ani pentru a migra catre varianta finala si anume versiunea din 2015.

Standardul ISO 9001 se concentreaza pe indeplinirea cerintelor consumatorilor si pe cresterea gradului de statisfactie al acestora. Orientarea catre client este definitorie pentru standardul de calitate.

Standardul ISO 9001:2015 permite evaluarea sistemului de management al calitatii din cadrul unei companii cu privire la gradul de eficienta si de adecvare, concomitent cu impunerea identificarii si implementarii de masuri corectoare si de imbunatatire.

Imbunatatirea continua asigura consumatorii ca beneficiaza de cele mai bune produse si/sau servicii, care indeplinesc cerintele si exigentele lor, in conditiile oferirii unui grad uniform de calitate, fara abateri. Acest proces aduce beneficii si in cadrul intern al organizatiei, aceasta bucurandu-se de o crestere a moralului personalului, de cresterea gradului de satisfactie la locul de munca, de imbunatatirea rezultatelor operationale ca urmare a reduceri pierderilor si a cresterii eficientei generale. In plus avantajele se rasfrang si asupra comunitatii in care activeaza organizatia, prin atingerea si respectarea cerintelor legale si reglementative creindu-se un climat propice pentru o dezvoltare sustenabila.

Tags: