Ce ar trebui sa stie auditorii sistemelor de management al sanatatii si securitatii ocupationale

Scris de Advisor pe August 10th, 2014 in Articole

Potrivit standardului ISO 19011, auditorii care intentioneaza sa examineze sisteme de management al sanatatii si securitatii ocupationale (SSO):

• Trebuie sa detina cunostinte si abilitati in domeniul managementului sanatatii si securitatii ocupationale si
• Trebuie sa fie capabili sa aplice metode, tehnici, procese si practici de management al sanatatii si securitatii ocupationale.

Ei trebuie sa detina cunostintele si abilitatile necesare examinarii sistemelor de management al sanatatii si securitatii ocupationale si generarii unor constatari adecvate in urma auditului, ca si obtinerii unor concluzii valide.

Asteptari generale in privinta cunostintelor si abilitatilor SSO

Urmatoarele exemple ilustreaza tipul de cunostinte si de abilitati generale pe care ar trebui sa le aiba auditorii sistemelor de management al sanatatii si securitatii ocupationale. Auditorii ar trebui:

1. Sa inteleaga cum sa identifice pericolele de la locul de munca.
1.1. Sa inteleaga cum sa identifice pericolele fizice.
1.2. Sa inteleaga cum sa identifice pericolele chimice.
1.3. Sa inteleaga cum sa identifice pericolele biologice.
2. Sa inteleaga factorii care afecteaza performanta umana.
2.1. Sa inteleaga cum afecteaza varsta performanta umana.
2.2. Sa inteleaga cum afecteaza factorii de sanatate performanta.
2.2.1. Sa inteleaga cum sunt evaluati factorii de sanatate.
2.3. Sa inteleaga cum afecteaza factorii fizici performanta.
2.4. Sa inteleaga cum afecteaza factorii chimici performanta.
2.5. Sa inteleaga cum afecteaza sexul persoanei performanta umana.
2.6. Sa inteleaga cum afecteaza handicapurile performanta umana.
2.7. Sa inteleaga cum afecteaza factorii fiziologici performanta umana.
2.7.1. Sa inteleaga cum sunt evaluati factorii fiziologici.
2.8. Sa inteleaga cum afecteaza factorii psihologici performanta umana.
2.8.1. Sa inteleaga cum sunt evaluati factorii psihologici.
3. Sa inteleaga comportamentul uman si interactiunile dintre oameni.
3.1. Sa inteleaga cum interactioneaza oamenii unii cu altii.
3.2. Sa inteleaga cum interactioneaza oamenii cu utilajele.
3.3. Sa inteleaga cum interactioneaza oamenii cu procesele.
3.4. Sa inteleaga cum interactioneaza oamenii cu mediul.
3.4.1. Sa inteleaga principiile ergonomice si de design sigur.
3.4.2. Sa inteleaga tehnologiile de comunicare.
4. Sa inteleaga cum sunt evaluate riscurile SSO.
5. Sa inteleaga cum trebuie abordate riscurile SSO.
5.1. Sa inteleaga cum sa monitorizeze expunerea la riscurile SSO.
5.2. Sa inteleaga cum sa evalueze expunerea la riscurile SSO.
5.3. Sa inteleaga cum sa elimine sau sa minimizeze expunerea.
6. Sa inteleaga indrumarile si limitele expunerii la riscurile SSO .
7. Sa inteleaga cum sunt selectionate masurile control SSO.
7.1. Sa inteleaga abordarea “ierarhiei masurilor de control”.
8. Sa inteleaga metodele si practicile de comunicare a riscurilor.
9. Sa inteleaga cum sa incurajeze competenta in domeniul SSO.
9.1. Sa inteleaga cum sa identifice cerintele privind competenta.
9.2. Sa inteleaga cum sa evalueze competenta personala.
9.3. Sa inteleaga cum sa imbunatateasca aceasta competenta.
10. Sa inteleaga metodele de participare a angajatilor.
11. Sa inteleaga cum sa promoveze starea de bine umana.
11.1. Sa inteleaga cum sa descurajeze comportamentele daunatoare.
11.1.1. Sa inteleaga cum sa descurajeze fumatul.
11.1.2. Sa inteleaga cum sa descurajeze abuzul de droguri.
11.1.3. Sa inteleaga cum sa descurajeze abuzul de alcool.
11.1.4. Sa inteleaga cum sa descurajeze agresivitatea.
11.2. Sa inteleaga cum sa incurajeze comportamentele pozitive.
11.2.1. Sa inteleaga cum sa incurajeze activitatile sportive.
11.2.2. Sa inteleaga cum sa incurajeze slabitul.
11.2.3. Sa inteleaga cum sa incurajeze responsabilitatea fata de sine.
11.3. Sa inteleaga cum sa gestioneze si sa controleze stresul.
12. Sa inteleaga metodele de monitorizare a performantei SSO.
12.1. Sa inteleaga metodele de raportare a performantei SSO.
13. Sa inteleaga tehnicile de masurare a performantei.
13.1. Sa inteleaga cum sa dezvolte tehnici de masurare a performantei.
13.2. Sa inteleaga cum sa foloseasca rezultatele masuratorilor.
13.3. Sa inteleaga cum sa evalueze rezultatele masuratorilor.
14. Sa inteleaga metodele de management al situatiilor de urgenta.
14.1. Sa inteleaga cum sa identifice potentialele situatii de urgenta.
14.2. Sa inteleaga cum sa faca planificari pentru situatiile de urgenta.
14.3. Sa inteleaga cum sa previna situatiile de urgenta.
14.4. Sa inteleaga cum sa raspunda la situatiile de urgenta.
14.5. Sa inteleaga cum sa se recupereze in urma situatiilor de urgenta.
15. Sa inteleaga metodele de management al incidentelor.
15.1. Sa inteleaga cum sa investigheze incidentele care au legatura cu munca.
15.1.1. Sa inteleaga cum sa investigheze accidentele.
15.1.2. Sa inteleaga cum sa investigheze bolile.
15.2. Sa inteleaga cum sa evalueze incidentele legate de munca.
15.2.1. Sa inteleaga cum sa evalueze accidentele.
15.2.2. Sa inteleaga cum sa evalueze bolile.
16. Sa inteleaga cum sa gestioneze informatiile referitoare la sanatatea profesionala.
16.1. Sa inteleaga cum sa identifice si sa foloseasca datele privind expunerea la pericole.
16.2. Sa inteleaga cum sa identifice si sa foloseasca datele referitoare la boli.
17. Sa inteleaga cum sa protejeze confidentialitatea datelor referitoare la sanatate.
18. Sa inteleaga terminologia medicala si informatiile medicale de baza.
18.1. Sa inteleaga datele referitoare la prevenirea accidentarilor si imbolnavirilor.
19. Sa inteleaga cerintele legislative referitoare la SSO si alte cerinte.
19.1. Sa inteleaga cum sa evalueze sistemele de management.

Asteptari in privinta cunostintelor si abilitatilor SSO in anumite domenii de activitate

Urmatoarele exemple ilustreaza tipul de cunostinte si de abilitati specifice anumitor domenii de activitate sau ramuri industriale pe care ar trebui sa le aiba auditorii sistemelor de management al sanatatii si securitatii ocupationale. Auditorii SSO ar trebui:

1. Sa inteleaga organizatiile specifice unui anumit domeniu de activitate.
1.1. Sa inteleaga metodele de conducere specifice unui anumit domeniu de activitate.
1.2. Sa inteleaga culturile organizationale specifice unui anumit domeniu de activitate.
1.3. Sa inteleaga modelele de comportament specifice unui anumit domeniu de activitate.
2. Sa inteleaga operatiunile specifice unui anumit domeniu de activitate.
2.1. Sa inteleaga procesele specifice unui anumit domeniu de activitate.
2.1.1. Sa inteleaga ciclurile proceselor specifice unui anumit domeniu de activitate.
2.2. Sa inteleaga echipamentele specifice unui anumit domeniu de activitate.
2.3. Sa inteleaga materiile prime specifice unui anumit domeniu de activitate.
2.4. Sa inteleaga metodele de mentenanta specifice unui anumit domeniu de activitate.
2.5. Sa inteleaga functiile logistice specifice unui anumit domeniu de activitate.
2.6. Sa inteleaga derularea operatiunilor specifica unui anumit domeniu de activitate.
2.6.1. Sa inteleaga practicile de lucru specifice unui anumit domeniu de activitate.
2.6.2. Sa inteleaga practicile de programare a turelor specifice unui anumit domeniu de activitate.
3. Sa inteleaga pericolele si riscurile tipice specifice unui anumit domeniu de activitate.
3.1. Sa inteleaga factorii de sanatate si umani specifici unui anumit domeniu de activitate.
3.2. Sa inteleaga substantele periculoase specifice unui anumit domeniu de activitate.