Planificarea sistemului de management al calitatii ISO 9001
Scris de Advisor pe July 24th, 2014 in Articole
Ghid rapid de implementare a standardului ISO 9001: Responsabilitatea managementului (5) – Planificarea (5.4) – Planificarea sistemului de management al calitatii (5.4.2)
In ce constau cerintele planificarii ISO 9001?
Este necesar ca managementul de varf sa se asigura ca sistemul de management al calitatii ISO 9001 este planificat. Planificarea trebuie sa inceapa cu obiectivele calitatii organizatiei si include activitatile solicitate in sectiunea 4.1. Acest lucru presupune derularea tuturor activitatilor care au legatura cu identificarea, intelegerea si gestionarea proceselor sistemului de management al calitatii. De asemenea, presupune ca sistemul de management al calitatii trebuie sa fie planificat astfel incat sa conduca la indeplinirea obiectivelor de calitate.
De asemenea, este necesar ca managementul superior sa se asigure de pastrarea integritatii sistemului de management al calitatii, pe masura ce acesta se modifica. Astfel situatiile care vor duce la modificari ale sistemului de management al calitatii trebuie sa fie identificate iar respectivele modificari trebuie planificate atent.
De ce trebuie indeplinite cerintele ISO 9001?
• Pentru orientarea sistemului de management al calitatii ISO 9001 spre indeplinirea obiectivelor decat spre simpla derulare a activitatilor
• Pentru a asigura atingerea in mod eficient a obiectivelor
• Pentru evitarea situatiilor neprevazute pe masura ce conditiile se modifica
• Pentru a pastra integritatea sistemului de management al calitatii de-a lungul perioadelor de schimbari
Sfaturi practice pentru implementare ISO 9001
• Cautati legaturile intre procesele sistemului de management al calitatii si obiectivele calitatii
• Concentrati-va pe intelegerea proceselor, pe elementele de intrare si iesire ale acestora, pe interactiunile lor si pe modalitatile de masurare
• Utilizati diagrame si scheme de proces
• Cunoasteti resursele necesare pentru implemenatre
• Eliminati pierderile din cadrul proceselor curente pe masura ce planificati ISO 9001
• Identificati oportunitati pentru actiuni preventive (consultati si sectiunea 8.5.3) in vederea evitarii aparitiei de probleme
• Luai in considerare cu multa atentie eventualele excluderi (consultati sectiunea 1.2)
• Dezvoltati un proces pentru gestionarea schimbarilor din cadrul sistemului
Intrebari utile pentru autocontrol
• Au fost identificate activitatile si procesele necesare pentru indeplinirea obiectivelor? (procesele sistemului de management al calitatii, procesele de prestare servicii si realizare de produse, de verificare, excluderile prevazute in sectiunea 1.2)
• Planificarea calitatii include imbunatatirea continua a proceselor din cadrul sistemului de management al calitatii ISO 9001?
• Planificarea calitatii ia in calcul nevoile organizatiei pe masura ce apar schimbari?