Educatie online pentru consumatori
Scris de Advisor pe December 8th, 2008 in Stiri
Consumatori: comisarul Kuneva lansează programele UE de educație online pentru consumatori în Bulgaria și România
Comisarul UE pentru consumatori, Meglena Kuneva, a lansat pe 05.12.2008 la Sofia un nou program internet menit să-i ajute pe adulți și copii să își extindă cunoștințele cu privire la drepturile lor de bază în calitate de consumatori. Ați cumpărat un nou sistem hi-fi și când ați ajuns acasă ați observat că nu funcționează așa cum ar trebui; ați comandat cărți pe internet, dar nu le-ați primit nici până acum; ați primit o factură pentru o notă de plată a telefonului mobil anormal de mare; ați rezervat o vacanță în străinătate înainte de începutul verii, dar realitatea nu s-a potrivit deloc cu ceea ce descria broșura. Ce puteți face? Cum rezolvați aceste probleme de consumator? Programul UE de educație online pentru consumatori („DOLCETA†www.dolceta.eu) încearcă să ofere câteva răspunsuri la aceste întrebări importante. Programul descrie cu claritate – pe trei nivele, de la cel de bază la cel dedicat utilizatorilor avansați – care sunt drepturile dumneavoastră de consumator în situații mergând de la contracte de vânzare-cumpărare și până la garanții, soluționarea litigiilor și acordarea unui credit. Programele sunt destinate a fi folosite de către formatori și profesori pentru educarea adulților, în școli pentru elevi de 15-18 ani, în școlile primare, dar și pentru activități de formare sau drept referință pentru organizațiile de consumatori, agențiile guvernamentale, ONG-uri sau programe de educație comunitară. Există deja instrumente de educație a consumatorilor în alte limbi UE, iar de astăzi acestea sunt accesibile și în Bulgaria și România.
Comisarul european pentru consumatori, Meglena Kuneva, a declarat: „Consumatorii din Uniunea Europeană se bucură de unele dintre cele mai extinse drepturi din lume, dar mult prea adesea oamenii nu își cunosc drepturile sau nu înÈ›eleg prea bine cum să le folosească. Orice consumator trebuie să È™tie ce drepturi are atunci când returnează un bun, ce să facă atunci când nu primeÈ™te ceea ce apare în ofertă, unde să se plângă atunci când nota de plată pare a fi supraîncărcată, unde să găsească ajutor atunci când are nevoie pentru soluÈ›ionarea unui litigiu. Acesta este genul de informaÈ›ie practică È™i formare care ajută oamenii să își susÈ›ină drepturile È™i să primească acea calitate a serviciilor pe care o merită, pe internet sau la magazinul din colÈ›ul străzii.â€
Elaborarea instrumentelor online de educaÈ›ie pentru consumatori („DOLCETAâ€)
Programele UE de educație online pentru consumatori sunt menite să ajute persoanele de toate vârstele să își extindă cunoștințele cu privire la drepturile lor în calitate de consumatori. Aceste programe sunt disponibile în toate limbile UE și au fost adaptate de echipe naționale/experți pentru a ține cont de legislația națională/cultura fiecărei țări.
Cele patru module online cuprind: drepturi de bază ale consumatorului (contracte, etichetare, vânzare de la distanță, publicitate, despăgubiri); servicii financiare (buget de familie, credit, ipoteci, economii și investiții); siguranța produselor și serviciilor și un modul special destinat profesorilor, care conține materiale pedagogice (introducere în educația consumatorilor, consumatori responsabili, sănătoși și în siguranță).
Instrumentele online oferă informație de bază, ușor de folosit, cu privire la o gamă de drepturi ale consumatorilor, care cuprinde exemple practice din viața de zi cu zi, întrebări și răspunsuri, dar și întrebări pentru testarea cunoștințelor.
De exemplu, știați:
* În legătură cu contractele de vânzare-cumpărare: ce norme vă protejează, în calitate de consumator, atunci când participați și încheiați un contract de vânzare-cumpărare? În ce situații trebuie ca vânzătorul să respecte aceste norme? Care sunt obligațiile contractuale pentru ambele părți implicate în vânzare?
* În legătură cu garanțiile: două luni după ce ați cumpărat o mașină nouă, observați că motorul scoate zgomote ciudate; aveți un telefon nou și constatați că, în mod regulat, nu apare tonul atunci când ridicați receptorul; ați cumpărat un drept de utilizare pe durată determinată, ajungeți la proprietate în prima zi pe care ați rezervat-o și constatați că aceasta este deja ocupată. Care sunt drepturile dumneavoastră de consumator în astfel de situații? Ce garanții aveți din partea comerciantului de la care ați achiziționat aceste bunuri sau servicii?
* În legătură cu ceea ce trebuie să urmăriți atunci când semnați un contract de vânzare-cumpărare: doriți să cumpărați o mașină. Ați ales modelul, culoarea, diferitele opțiuni și reprezentanța de la care doriți să o cumpărați. După o discuție îndelungată cu comerciantul, ajungeți la înțelegere în toate chestiunile. Comerciantul vă prezintă un ordin de achiziție pentru a-l semna. Căror rubrici ar trebui să le acordați o atenție specială atunci când îl citiți?
* În legătură cu livrarea: doriți să cumpărați șifonierul din vitrină, dar nu aveți cu ce să îl duceți acasă; mașina dumneavoastră de spălat trebuie reparată și așteptați meșterul care v-a fixat un preț. În toate aceste cazuri, așteptați livrarea unui produs sau a unui serviciu prevăzut de contract. Care sunt drepturile dumneavoastră?
* În legătură cu anularea unui contract: teoretic, atunci când încheiați un contract cu un agent de vânzări pentru un produs sau serviciu, aveți obligația de a respecta contractul respectiv. Cu toate acestea, există unele excepții de la această regulă. Când se poate rezilia un contract?
* În legătură cu reclamațiile: ce puteți face dacă un comerciant refuză să ia în considerare cererea dumneavoastră sau să recunoască existența unei probleme? Faceți o reclamație? Da, dar când, cum și către cine?
Pentru a vă testa cunoștințele sau pentru mai multe informații a se vedea: http://www.dolceta.eu
Instrumentele de educație online pentru consumatori (DOLCETA) fac parte dintr-un program mai larg al Comisiei Europene de facilitare a informării și formării consumatorilor și pentru a ridica nivelul de cunoștințe cu privire la drepturile consumatorilor. Alte inițiative importante ale UE includ nou-lansatul program master UE în problemele consumatorilor, precum și ghidul pentru profesori și jurnalul Europa.
sursa http://europa.eu/
Tags: comisia europeana, consumatori, e-business