Validarea proceselor de productie si de prestare de servicii
Scris de Advisor pe October 25th, 2018 in Articole
Ghid de implementare ISO 9001: Realizarea produsului (7.0) – Productia si prestarea de servicii (7.5) – Validarea proceselor de productie si de prestare de servicii (7.5.2) – ISO 9001 versiunea 2008 explicata
Validarea proceselor de productie si de prestare de servicii – Sinteza ideilor principale
Atunci cand un produs sau serviciu nu poate fi testat in timpul si/sau dupa productie si/sau prestare, in vederea verificarii conformitatii fata de cerintele clientului sau de alta natura, organizatia trebuie sa se asigure ca procesele implicate sunt capabile sa duca la realizarea de produse si/sau de prestarea de servicii conforme cu cerintele, validand procesele. Organizatia trebuie sa tina cont de sase aspecte pentru a se asigura ca procesele sunt validate si raman conforme, incluzand criterii pentru analiza si aprobarea proceselor, proceduri de aprobare a echipamentului si a angajatilor, tehnici definite de productie si de prestare de servicii cat si procese de urmat.
Intrebari utile pentru echipa de audit:
• Sunt definite criterii pentru analiza si aprobarea validarii proceselor?
• Organizatia deruleaza un proces care sa gestioneze deficientele produsului utilizat sau livrat?
• Exista inregistrari cu privire la validarea proceselor de productie sau de prestare a serviciilor?
Rezumatul activitatilor manageriale legate de validarea proceselor de productie si de prestare de servicii
• Organizatia trebuie sa valideze si procesele in care gestioneaza deficientele produsului aflat in utilizare sau care a fost livrat.
Rezumatul actiunilor legate de validarea proceselor de productie si de prestare de servicii
1. Validarea oricarui proces de productie atunci cand rezultatele sale nu sunt verificabile imediat
a. Validarea trebuie realizata in special atunci cand deficientele apar in momentul utilizarii produsului
b. Validarea trebuie sa demonstreze ca procesul analizat permite obtinerea rezultatelor planificate
2. Stabilirea unor proceduri legate de aceste procese, care includ:
a. Criterii definite pentru aprobarea si analiza proceselor
b. Aprobarea echipamentului
c. Calificarea personalului
d. Utilizarea de metode si proceduri specifice
e. Cerinte legate de tinerea de inregistrari
f. Repetarea validarii