ISO 9001 – Planificarea proiectarii si dezvoltarii

Scris de Advisor pe December 31st, 2013 in Articole

Ghid de implementare ISO 9001: Realizarea produsului (7.0) – Proiectarea si dezvoltarea (7.3) – Planificarea proiectarii si dezvoltarii (7.3.1)

ISO 9001

Procesele referitoare la proiectarea si dezvoltarea unui produs trebui sa fie planificate si gestionate de catre organziatie astfel incat sa permita fiecarui grup implicat in aceste activitati sa se angajeze in actiuni corspunzatoare, de-a lungul tuturor etapele proceselor respective. Fiecare membru al grupului trebuie sa stie cine are responsabilitatea coordonarii activitatilor in orice moment. Rezultatele planificarii trebuie sa fie analizate astfel incat sa reflecte evolutia produsului de-a lungul intregului proces de proiectare si dezvoltare.

ISO 9004

Se sugereaza managementului superior sa ia in considerare in cadrul proiectarii si dezvoltarii anumite aspecte si tehnici care nu sunt legate direct de specificatiile pentru produs oferite de client, inclusiv proiectarea proceselor organizatiei. Se recomanda sa se ia masuri pentru a “identifica si minimiza riscurile potentiale” pentru utilizatorii produselor si pentru cei afectati de procesele organizatiei. Se prezinta o lista de sase instrumente de evaluare a riscurilor care poate fi aplicata in planificarea proiectarii si dezvoltarii.

ISO 9000

In sectiunea 3.4.4 se defineste “proiectarea si dezvoltarea” drept “un set de procese care transforma cerintele in caracteristici specificate sau in specificatii ale unui produs, proces sau sistem.”

Intrebari utile pentru audiul intern

• Sunt definite etapele procesului de proiectare si/sau dezvoltare?
• Sunt luate in considerare activitatile de verificare si validare?
• Activitatile de verificare si validare sunt corespunzatoare ?
• Responsabilitatile fiecarei persoane sunt definite in mod clar ?
• Sunt definite canalele de comunicare ?
• Exista dovezi cu privire la derularea si eficienta procesului de comunicare ?

Rezumatul activitatilor manageriale referitoare la planificarea proiectarii si dezvoltarii

• Trebuie sa se utilizeze evaluarea riscului pentru a se comensura atat potentialul aparitiei de difunctionalitati si defecte la nivelul proceselor si produselor, cat si efectele acestor evenimente nedorite.
• Managementul trebuie sa ia in considerare urmatorii factori care contribuie la indeplinirea indicatorilor de performanta asteptati de clienti cu privire la produse si procese:

a. Ciclul de viata
b. Siguranta si sanatatea la locul de munca
c. Uzabilitatea si testabilitatea
d. Usurinta utilizarii
e. Durabilitatea si fiabilitatea
f. Aspectele ergonomice
g. Eliminarea deseurilor si protectia mediului