Ce reprezinta ISO 9001:2008 ?

Scris de Advisor pe June 17th, 2013 in Articole

Cine este ISO ?

Organizatia internationala pentru standardizare (ISO) reprezinta un conglomerat de organisme nationale de standardizare din peste 100 de tari, fiecare tara avand cate un reprezentant.

Misiunea ISO este de promova dezvoltarea stadardizarii si alte activitati conexe la nivel mondial concomitent cu facilitarea schimbului international de bunuri si servicii si dezvoltarea cooperarii in activitatile economice, stiintifice si tehnologice.

Rezultatul activitatii ISO consta in acorduri internationale, publicate sub forma de standarde internationale.

ISO 9001:2008

Standardul ISO 9001 a fost dezvoltat de ISO pentru a servi drept standard international pentru sistemele de management al calitatii. Cunoscand o ultima revizuire in 2008 (de aici si denumirea ISO 9001:2008) obiectivul standardului este de a asigura calitatea unui produs alaturi de satisfactia consumatorului.

ISO 9001 este parte a seriei de standarde ISO 9000, care include:

• ISO 9000:2008 – Elemente fundamentale si vocabular
• ISO 9001:2008 – Cerinte
• ISO 9004:2008 – Linii directoare pentru imbunatatirea performantei

Principiile managementului calitatii

In timp ce mai vechile editii ale standardului ISO 9001 puneau in principal accentul pe conformitate, sub dictonul “spune ce faci si fa ceea ce spui”, ultimile doua editii (din anii 2000 si 2008) sunt standarde bazate pe procese, punandu-se un accent foarte important pe satisfactia consumatorului.

La baza editiei din 2008 a standardului stau urmatoarele opt principii de managment:

• Orientarea catre client
• Lidership-ul
• Implicarea persoanelor
• Abordarea procesuala
• Abordarea sistemica a managementului
• Imbunatatirea continua
• Abordarea bazata pe fapte la luarea deciziilor
• Relatii reciproc avantajoase cu furnizorii

Avantajele ISO 9001

Organizatiile care au implementat cu succes un sistem de management al calitatii bazat pe ISO 9001 raporteaza de cele mai multe ori faptul ca, odata cu adoptarea cerintelor acestui standard, propriile afaceri s-au imbunatatit semnificativ in ceea ce priveste indicatorii de performanta.
Un studiu recent la care au participat 100 de firme certificate ISO prezinta in medie o crestere de 5% in ceea ce priveste volumul vanzarilor.

Lista totala a beneficiilor pe care aceste organizatii le cunosc dupa implementarea standardului sunt variate si complexe. De cele mai multe ori ele se refera la:

• Imbunatatirea performantelor proceselor
• Cresterea nivelului de satisfactie al consumatorilor
• Imbunatatirea capacitatii de luare a deciziilor prin accentul pus pe managementul bazat pe date concrete
• Reducerea costurilor operationale legate de deseuri, refacerea activitatilor si a altor operatiuni fara valoare adaugata
• Probarea conformitatii in fata clientilor si a organizatiilor reglementatoare
• Eligibilitate pentru contracte

Primii pasi

Pentru majoritatea organizatiilor care fac primii pasi in implementarea ISO 9001, resursele si experienta sunt limitate. In consecinta sunt folosite servicii de consultanta din partea unor fime externe in vederea sprijinirii si implementarii propriului sistem de management al calitatii.

In mod normal timpul necesar obtinerii certificarii ISO depinde de marimea organizatiei, complexitatea propriilor operatiuni si obiectivul certificarii. In contrast, timpul de pregatire va fi invers proportional cu nivelul cunostintelor personalului, cu gradul de conformitate care exista deja in cadrul sistemelor deja prestabilite si cu resursele disponibilizate pentru a perfecta implementarea.

Majoritatea organizatiilor au nevoie de 4 si 12 luni pentru dezvoltarea si implementarea unui sistem de calitate eficient. Acesta indicatie temporala este doar orientativa, timpul efectiv depinzand de organizatie si de nivelul ei de angajare in implementarea sistemul de management.

Certificarea ISO 9001

In timp ce majoritatea organizatiilor urmaresc certificarea ISO 9001 pentru a-si imbunatati conditiile generale de afaceri, un procent semnificativ de organizatii doresc certificarea datorita cerintelor pietei si/sau a avantajelor de piata rezultate in urma implementarii ISO 9001.

Certificarea ISO ( uneori numita “inregistrare”) este o activitate de terta parta, realizata de catre un organism de certificare ISO care, in urma verificarii faptului ca organizatia indeplineste cerintele ISO, va emite un certificat ISO 9001.

Acest certificat este mentinut printr-o serie de activitati de audit de supraveghere, programate la intervale regulate ( anuale sau bi-anuale) re-certificarea programului fiind facuta odata la trei ani.