ISO 9004 – Fundamente

Scris de Advisor pe April 6th, 2011 in Standarde

ISO 9004 este un standard de management al calitatii. El a fost publicat pentru prima oara in 1994, adus la zi in 2000 si apoi, din nou, in 2009. Versiunea curenta a fost publicata oficial pe 1 noiembrie 2009, fiind cea de-a treia versiune a standardului ISO 9004. Aceasta versiune anuleaza si inlocuieste toate editiile anterioare.

ISO 9004 expune un set de indrumari sau recomandari privind managementul calitatii (Partile 4 -9). Ne referim la stipulatiile din ISO 9004 ca la unele de indrumari sau recomandari deoarece ele sunt benevole. Ele nu sunt cerinte sau obligatii contractuale. Ele numai sugereaza. Ele se aplica tuturor tipurilor de organizatii, indiferent de marimea sau de domeniul lor de activitate. Orice organizatie poate atrage beneficii urmand recomandarile ISO de managementul calitatii.

In trecut, ISO 9004 continea si standardul ISO 9001 si folosea acelasi sistem de numerotare. Ambele erau concepute pentru a fi folosite ca “o pereche coerenta de standarde ale managementul calitatii”. Acum legatura dintre ISO 9001 si ISO 9004 a fost rupta. ISO 9004 pare ca se indreapta intr-o directie noua.

Scopul noului standard ISO 9004 este de a ajuta organizatiile sa obtina un succes de durata prin folosirea unei abordari orientate spre managementul calitatii. Aceasta reprezinta o abatere de la versiunile anterioare si o schimbare majora a centrului de interes.

In trecut, standardul ISO 9004 era folosit fie ca un pas inainte fata de standardul ISO 9001 cu scopul de a imbunatati performanta, fie pentru a ajuta implementarea standardului ISO 9001. Acum legatura cu ISO 9001 a fost rupta in mare masura.

Noul standard ISO 9004 pare ca a devenit un standard al managementului de succes. Succesul de durata este acum scopul acestui standard. Potrivit ISO 9004, organizatiile pot atinge acest scop folosind o abordare orientata spre managementul calitatii.

In prezent este vorba despre o relatie de genul mijloace-scop intre succes si calitate. Succesul reprezinta scopul care trebuie atins, iar managementul calitatii reprezinta abordarea sau mijloacele prin care acest scop poate fi atins.

Potrivit noului standard ISO 9004 2009, o organizatie obtine un succes de durata atunci cand isi atinge obiectivele si continua sa o faca pe termen lung. Se mai precizeaza ca obiectivele pot fi atinse numai daca organizatia indeplineste constant nevoile si asteptarile partilor interesate (actionari etc.).

In timp ce ISO 9001 pune accentul pe indeplinirea nevoilor clientilor, ISO 9004 merge mai departe si vorbeste despre indeplinirea nevoilor tuturor partilor interesate (care includ nu numai clientii, ci si actionarii, furnizorii, partenerii, organele de control, angajatii, sindicatele, bancile, proprietarii si societatea in general). Aceasta perspectiva este mult mai larga si ofera o priveliste mult mai intinsa asupra problemei.