Responsabilitatea sociala corporativa (ISO 26000) in Algeria

Scris de Advisor pe October 9th, 2012 in Stiri

Suedia isi propune sprijinul in implementarea ISO 26000

15 septembrie 2012. Guvernul suedez este pregatit sa sprijine companiile algeriene in demersul acestora de adoptare a standardului international ISO 26000, mai cunoscut sub numele de “standardul responsabilitatii sociale”.

Aceasta este concluzia declaratiilor facute recent de Gustav Ahlsson, ministrul suedez delegat pentru comertul exterior, cu ocazia unui seminar organizat la hotelul Sofitel.

“Suedia este in favoarea incheiereii unui memorandum de intelegere care va permite identificarea si definirea modalitatilor prin care se va concretiza aceasta sustinere”, a anuntat dl Gustav Ahlsson, precizand ca nu mai putin de 45 tari, dintre care Marocul, Tunisia si Egiptul, au semnat deja acest tip de acord cu tara sa, care este considerata “drept o tara model in ceea ce priveste aplicarea standardelor si criteriilor responsabilitatii sociale corporative”.

Presedintele Forumului Antreprenorilor si-a exprimat “sustinerea si sprijinul” organizatiei sale fata de aceasta initiativa. “Suntem extrem de sensibili la acest gest”, a subliniat dl Réda Hamiani.

Au fost trecute in revista societati care au adoptat standardul ISO 26000, ca Oriflame, gigantul suedez specializat in vanzarea directa a produselor cosmetice, si societati care sunt in curs de a implementa ISO 26000, ca intreprinderea agroalimentara privata algeriana NCA Rouiba. Insa, potrivit lui Hamiani, aceste exemple nu reprezinta, din nefericire, realitatea algeriana.

Aderarea la standardul ISO 26000 constituie rezultatul unui demers voluntar. Iar din acest punct de vedere, intreprinderile din Algeria nu par prea grabite. La fel stau lucrurile si in privinta codului algerian de guvernanta lasat la initiativa CARE (Cercul de Actiune si de Reflectie asupra Intreprinderilor), FCE (Forumul Antreprenorilor) si APAB (Asociatia Producatorilor Algerieni de Bauturi).

Acest lucru se intampla deoarece, pentru anumiti patroni, adoptarea acestui tip de standard reprezinta un cost suplimentar pe care nu doresc sa si-l asume. Réda Hamiani, in schimb, vede adoptarea ISO 26000 ca pe “un factor care creste competitivitatea”.

Pana acum, sase societati algeriene si-au inceput procesul de adoptare a standardului ISO 26000 sub indrumarea Institutului National de Standardizare (IANOR). Este vorba despre: laboratorul public de control in constructii Cetim din provincia Boumerdès, grupul privat NCA (Nouvelles Conserveries Algériennes), Intreprinderea Nationala de Canalizare (Enac, o filiala a Sonatrach), Algérie Télécom, grupul Antar Trade Condor si Cevital.

Conform ISO 26000, responsabilitatea sociala corporativa (RSC) include sapte elemente principale: guvernanata corporativa, drepturile omului, relatiile si conditiile de munca, mediul inconjurator, bunele practici de afaceri, problemele consumatorilor si angajamentul social. RSC impune in primul rand respectarea reglementarilor, inainte de a ajunge la conformitatea cu standardele voluntare. Intr-o economie cum este cea a Algeriei, unde intreprinderile sunt afectate de lipsa de fermitate a institutiilor, responsabilitatea sociala corporativa poate parea ca “un ideal de atins”. Poate ca ar trebui sa se vorbeasca mai intai despre “responsabilitatea sociala a statului”. (liberte-algerie.com)